måndag 3 juli 2017

Månadsrapport - eller inte...

Juni är slut, andra kvartalet likaså. Det innebär som alla vet att till och med första halvåret av 2017 är till ända. Hög tid för en ekonomisk avstämning kan man alltså med fog tycka. Men... jag tror jag struntar i det. Åtminstone i den någorlunda strukturerade form som jag brukar göra våra ekonomiska avstämningar. 


Anledningen till detta kan egentligen sammanfattas med ett enda ord; semester. Men det är ju inte semestern i sig som ställer till "problem". (Problem ur den ekonomiska rapporteringens synvinkel alltså, för i övrigt har jag inga som helst problem med semester. Tvärtom!). Istället är det så att denna underbara semesterresa till Sydostasien som vi nu befinner oss på omöjliggör en vettig ekonomisk uppföljning. 


För det första är tillgången på någorlunda vettigt internet på den paradisstrand jag nu sitter på ytterst bristfällig. I bästa fall, oftast är den obefintlig. Bara att publicera dessa rader är en stor utmaning. Men ur många synvinklar är det skönt att leva i internetskugga. Nerkoppling är helt klart lika med avkoppling.


För det andra släpar jag inte med mig datorn nästan halvvägs runt planeten. Det är ju semester för böveln! Alltså har jag inte tillgång till mitt stora excel-ark och har därmed ganska dålig koll på alla siffror. Men samtidigt har vi en portfölj som är gjord för att kunna klara sig själv ett par månader utan vi är där och petar i den stup i kvarten. Och vi känner oss trygga i vetskapen att vårt kapital arbetar åt oss medan vi tar semester.


För det tredje skulle en månadsrapport för juni bli direkt felaktig ur en del synvinklar även om jag skulle kunna ha gjort den. Detta eftersom vår resa strular till vår normala periodisering. Normal sett betalar vi nämligen i princip alla våra utgifter med kreditkort som sedan faktureras till oss (och då betalar vi givetvis alltid hela skulden). Det finns många fördelar med att göra så, men inte när man är i Sydostasien. Här gäller fortfarande att "cash is king". I de fall de accepterar kreditkort så är det mot en saftig avgift, ofta upp emot 5%. Utöver detta tillkommer svenska avgifter och valutapåslag i varierande grad beroende på vilket kreditkort man använder. Det är vi inte intresserade av att betala, så vi använder oss av kontanter. Och eftersom vi reser så mycket har vi sett till att ha kort med minsta möjliga avgifter och inga valutapåslag vid utlandstransaktioner, så att vi kan ta ut pengar i bankomater allteftersom till minsta möjliga avgift. Detta blev en lång utvikning som egentligen syftar till att förklara att vi under våra resor går ifrån att betala våra omkostnader i efterskott till att betala dem i huvudsak i förskott eller direkt. Alltså har vi under juni i princip betalat betalat för våra utgifter under maj och för våra utgifter under juni. När vi väl kommer tillbaka till Sverige igen och ställer tillbaka vår ekonomi till efterskottsbetalning igen blir det naturligtvis tvärtom och vår första månad i Sverige kommer därmed att bli väldigt billig. 


Trots dessa förutsättningar kan jag göra en grov uppföljning kring hur vår portfölj utvecklas gentemot index under årets första sex månader, eftersom jag tittade lite på detta senast jag lyckades logga in på Avanza för en knapp vecka sedan. Vi började året med att följa SIX 30RI ganska väl med tappade sedan ganska snabbt för att som sämst ligga runt 4% efter index. Under april lyckades vi kravlas ikapp och till och med förbi index med en noslängd. Bara för att börja tappa igen tillbaka till runt 4% efter index. Men i slutet av maj gick vår portfölj riktig bra igen och nu är det mer eller mindre dött lopp mellan vår portfölj och SIX 30RI, vilket vi är ganska nöjda med. 


Summa summarum så mår vår ekonomi finfint och vi mår alldeles förträffligt och njuter i fulla drag av vår resa.


Med hopp om en underbar sommar till er alla!


Mvh Avfart Frihet

4 kommentarer:

  1. Hej!

    Har nu lagt till den här bloggen på listan över svenska ekonomibloggar.

    http://utdelningsseglaren.blogspot.se/2017/07/svenska-ekonomibloggar-hela-lista.html

    Hälsar Seglarn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal, bröt han upp med mig, gjorde jag allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskrock som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom, men jag är den typ som aldrig trodde att jag stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 4 pm. Min ex ringde mig, jag var så förvånad, jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet som har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att referera honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningskastern som hjälpt mig med mitt eget problem. email: drogunduspellcaster@gmail.com du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.

      1) kärleksspell
      2) Lost Love Spells
      3) Skilsmässa Spells
      4) Äktenskapsstavar
      5) bindande stavning
      6) Breakup Spells
      7) Förvisa en tidigare älskare
      8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor / Lotteri stavning
      9) vill tillfredsställa din älskare
      Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
      genom drogunduspellcaster@gmail.com

      Radera
  2. Hej!

    Hur går det för dig?

    Vad landade utdelningarna under 2017 på? Gärna efter skatt :-)

    Mvh
    Framtida Frihet

    SvaraRadera