fredag 2 juni 2017

Månadsrapport - maj

Sommaren är snart här och det är sååå skönt. Det innebär också att familjen Avfart Frihet snart drar till andra (ännu) varmare breddgrader och det är något vi verkligen ser fram emot. Det känns som om hela familjen är i nån form av nedräkning. Men om vi ska ta och snacka lite ekonomi istället så är månadens stora nyhet för oss att vi beslutat oss för att byta bank. Jag kommer att skriva ett längre inlägg där jag beskriver hela processen inom kort men jag kan redan nu berätta att det kommer att innebära många sparade tusenlappar för oss. Bättre timpeng har jag nog aldrig haft... Nog om det för nu, låt oss istället ta en flukt på vad maj resulterade i för familjen Avfart Frihet

Inkomster/utgifter
I maj är inkomsterna normalt sett ganska goda och så också i år, detta eftersom vi har en bonus som ramlar in. Egentligen tycker jag ju att bonussystem är av ondo, men nu är det som det är och därmed kasserar vi in lite mer inkomster än vanligt. Dessvärre var också utgifterna ganska höga, mest beroende på att en flock flygbiljetter införskaffades inför nästa år (är man ute i god tid hittar man de billigaste biljetterna). Summa summarum gick vi i runda slänga plus 29 tkr på driften av familjen, vilket vi är nöjda med.
 
Portföljutveckling
Under maj fortsatte vi att köpa på oss i Xact Nordic High Dividend, en börshandlad fond som ger utdelningen. Detta är, som jag nämnt flera gånger, en fond som jag gillar skarpt och planen är att vikta upp den ganska ordentligt. I övrigt har det varit stiltje i portföljen om man bortser från att jag valde att sälja Tele 2 (ca 32% vinst på nio månader). Jag tycker helt enkelt att det är en bransch som känns i bästa fall ljummen.
 
När det gäller utdelningar så har ett helt gäng av våra innehav delat med sig till oss ägare och totalt nådde vi ca 6 500 kr under maj, vilket är det mesta vi fått i utdelning någon enskild månad. Trevligt värre! Även under juni kommer det ramla in en del utdelningar, men sedan det klingar av snabbt.
 
Vårt totala portföljvärde (exklusive pensionspengar och kapital bundet i huset alltså) passerade under maj milstolpen 1,5 miljoner med god marginal. Noteringen är närmre bestämt 1,559 miljoner kronor och man måste ju konstatera att börsen varit på gott humör ett bra tag nu. Detta är alltså en ökning med 63 tkr sedan förra månaden och bortsett från nysparande motsvarar det då en ökning på 2,3%. Inte fy skam!
 
Med hopp om sol och värme!
 
Avfart Frihet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar