torsdag 4 maj 2017

Månadsrapport - april

Så var det dags igen. En ny månad har passerat och jag tycker att tiden går fortare och fortare ju äldre jag blir. Jag börjar så smått förstå varför alla pensionärer verkar så stressade… och då tänker jag på ålderpensionärer och inte på de ekonomiskt oberoende ”förtidspensionärer” som frekventerar denna blogg. En ny månad innbär ju också att det är dags för en ny månadsrapport för Familjen Avfart Frihet. Here we go! 

 

Inkomster/utgifter

Efter ett par månader med, enligt våra mått mätt, väldigt höga inkomster är vi tillbaka till mer normala inkomstsnivåer under april. Och det är faktiskt inte fy skam det heller om man ska vara helt ärlig. Desto mer glädjande att då samtidigt se att vi lyckades hålla utgifterna i strama tyglar. Detta gjorde att vi utöver vårt stående månadssparande kunde föra över ytterligare 10 tkr till Avanza. Detta trots att vi buffrar en del inför sommarens äventyr i Sydostasien. När det gäller inkomster och utgifter så har vi i princip inga ”normala” månader då det varierar väldigt kraftigt upp och ner, men OM vi hade haft ”normala” månader så hade april kvalat in som en sådan. 

 

Portföljutveckling

Under april har vi börjat köpa in oss i Xact Nordic High Dividend, en börshandlad fond som ger utdelningen. Detta är en fond som jag gillar skarpt och planen är att vikta upp den ganska ordentligt framöver. Kapitalet vi investerat i Xact Nordic High Dividend kommer dels från vårt vanliga månadssparande, men vi har även sålt en del mindre innehav. De aktier som fått stryka på foten är Beijer Alma och ICA (med respektive 21,4% och 8,6% vinst på cirka ett halvår) samt Stora Enso (med 40,7% vinst på åtta månader). I övrigt har vi endast gjort mindre påfyllningar i befintliga innehav.

 

Den svenska utdelningssäsongen har ju kickat loss på allvar och för Familjen Avfart Frihet innebar det att vi inkasserade 2 677 kr i utdelningar under april. Utdelningen kom huvudsakligen från Skanska, Handelsbanken och ICA. 

 

Vi hade avlägsna förhoppningar om att kanske passera 1,5 miljon kronor i totalt portföljvärde under april. Det sket sig, men bra nära är det. Vi nådde nämligen 1,495 miljoner, vilket alltså är en ökning på 68 tkr jämfört med för en månad sedan. Bortser vi från nysparandet så motsvarar det en ökning på 1,7% och det var helt klart aktieportföljen som stod för tillväxten, medan det gick lite tyngre för fondportföljen. 

 

Med hopp om sol och värme!

 

Avfart Frihet

 

3 kommentarer:

  1. 1.495.000 kr är ändå väldigt nära 1.500.000 kr. Det fixar sig nog i Maj istället. Och om Handelsbanken bara ökar sin utdelning lite så kommer de bli en mer intressant aktie att äga (i alla fall för mig) och då kommer du även öka din utdelning till kommande år.

    /Aktiepappa

    SvaraRadera
  2. Hej Aktiepappa,

    Ja, det är ju väldigt troligt att vi passerar 1,5 miljon i maj istället. Egentligen spelar det ju så stor roll på lång sikt, utan är mer en kul grej.

    Mvh Avfart Frihet

    SvaraRadera
  3. Jag är helt fri från HERPES VIRUS
    Herpes är ett allvarligt och återkommande tillstånd som inte kan botas med droger eller injektioner av DR JAMES, men det bästa sättet att bekämpa herpes är att ta naturläkemedel, jag är röd om DR JAMES, den stora herbalisten som botar människor med HIV-virus med hans kraftfulla örtmedicin. Jag kontaktade honom för att ta reda på hur han kunde hjälpa mig och han sa till mig att jag aldrig skulle vara rädd för att han skulle hjälpa mig med den naturliga örtmedicinen! Efter två dagars kontakt med honom berättade han att läkemedlet är klart och han skickade det till mig via DHL COURIER SERVICE och det fick mig på tre dagar! Jag använde medicinen som han föreskrev för mig (MORGON och KVÄLL) och blev botad! Det är verkligen som en dröm, men jag är så glad! För personer som lider av följande sjukdomar, bältros, MS, Bullous Pemphigoid, Diabetes, cancer, Pcos, hypotyroidism, Herpes, KOL, HIV, artrit, Hpv, infektioner, leversjukdom, autoimmuna sjukdomar, Parkinsons sjukdom, Lupus och mer ska kontakta honom för hans örtmedicin, för jag är ett levande vittne och jag botades av herpesvirus. och läkemedlet DR James är legitimt. Jag skickade honom vad han bad om och han skickade mig sin medicin som jag tog i 2 veckor och idag är jag här med ett negativt resultat. När jag gick för testet var jag så glad efter att jag tog hans örtblandningsmedicin.KONTAKT DR JAMES FÖR EN PERMANENT KUR E-post: drjamesherbalmix@gmail.com

    SvaraRadera