fredag 16 december 2016

Läsarfråga

Min önskan att få till en dialog med likasinnade var en av de främsta anledningarna till att jag började blogga överhuvudtaget. Jag gillar alltså att få kommentarer och frågor antingen direkt via kommenteringsfältet eller via mail. Senast var det Tobias som ställde flera bra frågor och jag tror att dessa frågor kanske kan vara av intresse för fler och jag känner att svaret jag skrev i kommentaren skulle må bra av att broderas ut lite, vilket jag tänkte göra i detta inlägg. Frågorna lät i sin helhet så här:

 

”Hej, 
Det verkar ju som att börsen är relativt dyr just nu och det finns många osäkerheter omkring i världen, inte minst minusräntan som många länders centralbanker har. 
Om man skall tro den gamla hedge fondförvaltaren Mikael Syding så finns många likheter med it-bubblan. Han spår att inom 2 år kommer det ske en nedgång på 50% på börsen.
Vad jag egentligen vill fråga är hur du ser på börsen nu samt några år framåt, samt är du fullinvesterad och är din plan att vara fullinvesterad hela tiden eller kommer du försöka tajma genom att sälja av lite för att ta lägre risk och ha mer likvider vid en eventuell krasch?
Många frågor på samma gång.
Tack för en bra blogg, men önskar gärna mer frekventa inlägg.
Mvh Tobias”

 

Vårt månadssparande består av två i princip lika stora delar. Den ena delen är ett automatiserat sparande i aktieindexfonder med bra global spridning. Den andra delen är investeringar i svenska aktier där jag varje månad försöker hitta de 2-4 aktierna i vår portfölj (i undantagsfall tar jag in något nytt bolag) som just då känns mest prisvärda. Att hitta prisvärda aktier blir allt svårare i takt med att börsens värdering stiger, som den gjort den senaste tiden, och jag håller med Tobias om att börsen känns ganska dyr just nu. Jag tror också att börsen förr eller senare ska ner en bit, men om det blir en någorlunda stillsam korrigering eller en mer dramatisk krasch vågar jag inte sia om. Jag har inte heller en aning om när detta kan tänkas ske. Så vår strategi är inte att försöka tajma marknaden utan att ligga mer eller mindre fullinvesterade och fortsätta vårt månadssparande på ca 25 tkr i ur och skur. Vi kommer alltså att köpa i uppgång, på toppen, i nedgång och på botten. 

 

Jag anser mig nämligen inte vara kompetent nog att tajma marknaden. När ska man gå ur? Nu? Eller sen? När är då ”sen” och vilka är kriterierna för veta att när ”sen” är? Risken är ju att man missar en trevlig uppgång i väntan på smällen eller korrigeringen (som kommer förr eller senare). Den legendariske investeraren Peter Lynch lär tydligen ha sagt de kloka orden: 

 

”Far more money has been lost by investors preparing for corrections, or trying to anticipate corrections, than has been lost in the corrections themselves”

 

Detta är ett citat som jag har tagit till mig och lever efter. Samtidigt har jag som aktiv investerare inte varit med om någon större krasch (men väl som passiv investerare), så det återstår att se hur jag reagerar då det händer. För det kommer att hända!

 

Alltså kommer vi inte sitta med en massa cash som vi kan pytsa in om (eller när) vi får se en kraftig nedgång. Men däremot har vi ingen belåning på vår portfölj och skulle vi få se en nedgång på sisådär 50% (som Tobias nämner) skulle jag mycket väl kunna tänka mig att dra fram det verktyget ut lådan och kanske belåna portföljen upp till 20%. Så länge börsen befinner sig på de nivåer vi nu ser kommer vi inte att belåna portföljen alls. 

 

Slutligen vill jag tacka Tobias för frågorna och jag hoppas att jag gav honom de svar han sökte.

4 kommentarer:

  1. Jag tycker att det är den bästa strategin, att ligger på med sitt månadssparande i ur och skur som du säger, samt att ha en tillräcklig diversifiering. Sedan är det ju big business att förutsäga börskrascher...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Det lite av vargen kommer i media kring krascher. Är det inte börsen så är det fastighetsmarknaden som kommer krascha. Och kanske redan i morgon.

      Mvh Avfart Frihet

      Radera
  2. Tack för ditt svar, jag håller med dig men jag blir väl lite lockad av att försöka tajma en börs krasch, men inser ju också att jag inte kommer lyckas någe vidare med det.
    God Jul på er!
    Tobias

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Jag uppskattar som sagt intelligenta frågor, så kom gärna med fler

      God Jul på dig också!

      Avfart Frihet

      Radera