måndag 12 december 2016

Finlir i portföljen

Jag har gjort något ovanligt. Jag har nämligen sålt aktier och det händer sannerligen inte varje dag. Men efter lite funderande kom jag fram till att vi borde göra ett par mindre och odramatiska justeringar i portföljen.

 

Prisförhållandet mellan A- och B-aktier kan ju variera över tiden och Slimis var den första i bloggosfären som uppmärksammade mig på att det kan vara smart att utnyttja detta faktum. Och eftersom vi har Handelsbanken i portföljen har jag funderat på om det är värt besväret att byta från A-aktier till B-aktier. Idag var skillnaden 4 kr mellan aktierna (eller 3%) och då slog jag till och bytte ut hela innehavet till B-aktier. Vårt innehav i Handelsbanken är inte speciellt stort så efter courtage blev det ”bara” några hundralappar i vinst. Fast jag återinvesterade förstås vinsten, så nu har vi cirka 3% fler aktier i Handelsbanken och utdelningen till våren blir också cirka 3% högre. Med tanke på att bytet bara tog nån minut att genomföra så blev det ju en hyfsad timpeng. Ändrar sig förhållandet mellan A- och B-aktie kommer jag att byta tillbaka.

 

Den andra justeringen är att jag sålde vårt lilla innehav i Atlas Copco. Jag gillar Atlas Copco och aktien var ett av mina första köp när jag började bygga upp portföljen i våras. Ganska snart efter vårt inköp började aktien klättra och det ordentligt. När jag sålde gjorde vi en vinst på drygt 35% exklusive utdelning och jag ser helt enkelt ingen större uppsida för aktien på dagens nivåer. Så jag tackar alltså Atlas Copco för denna gång. Jag tror nog att aktien kommer att leta sig in i vår portfölj nån gång igen, men innan dess får aktien helt enkelt komma ner till mer aptitliga nivåer. Fast egentligen finns den ju faktiskt kvar i vår portfölj via Investor som är vårt största innehav och det är en faktor som gjorde säljbeslutet betydligt enklare.

 

Vad jag gjorde med pengarna? Jo, jag köpte en skvätt Akelius pref och en knippe Nobina.

7 kommentarer:

  1. Härligt att höra att du gjort en "Slimis" ;) Några hundralappar är inte fel. Har vi tur blir A aktien billigare någon gång i framtiden och vi kan göra en ny bra affär :-) Fin vinst i Atlas Copco också. Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för inspirationen!

      Mvh Avfart Frihet

      Radera
    2. Ja, synd att man inte gör 35% i vinst på ett halvår oftare... Men man får glädjas de gånger det händer, för det kan ju gå på andra hållet också.

      Mvh Avfart Frihet

      Radera
  2. Lustigt. Jag gjorde samma sak idag och sålde lite ATCO och köpte preffar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag säger som de Ödmjukas Riksförbund: "Great minds think alike"... 😉

      Mvh Avfart Frihet

      Radera
  3. Hej,
    Det verkar ju som att börsen är relativt dyr just nu och det finns många osäkerheter omkring i världen, inte minst minusräntan som många länders centralbanker har.
    Om man skall tro den gamla hedge fondförvaltaren Mikael Syding så finns många likheter med it-bubblan. Han spår att inom 2 år kommer det ske en nedgång på 50% på börsen.
    Vad jag egentligen vill fråga är hur du ser på börsen nu samt några år framåt, samt är du fullinvesterad och är din plan att vara fullinvesterad hela tiden eller kommer du försöka tajma genom att sälja av lite för att ta lägre risk och ha mer likvider vid en eventuell krasch?
    Många frågor på samma gång.
    Tack för en bra blogg, men önskar gärna mer frekventa inlägg.
    Mvh Tobias

    SvaraRadera
  4. Hej Tobias!

    Tack en bra och trevlig kommentar!

    Jag tror också att börsen ska ner. När och hur mycket har jag inte en susning om och jag försöker inte ens gissa. Vår plan är att ligga mer eller mindre fullinvesterade och fortsätta vårt månadssparande på ca 25 tkr i ur och skur. Jag anser mig inte vara kompetent nog att tajma marknaden. När ska man gå ur? Nu? Till våren? Vilka är kriterierna för att gå ur? Risken är att man missar en trevlig uppgång i väntan på smällen (som kommer förr eller senare). Nån klok människa sa att mer pengar förlorats under förberedelser inför krascher än i krascherna som sådana.

    Vi har däremot ingen belåning på vår portfölj och skulle vi få se en nedgång på sisådär 50% (som du nämner) skulle jag mycket väl kunna tänka mig att dra fram det verktyget ut lådan.

    Jag önskar mig också mer frekventa inlägg, men tiden har helt enkelt inte funnits. Däremot är det kommentarer som din som inspirerar mig så kanske kommer det ett inlägg som förtydligar detta svaret.

    Mvh Avfart Frihet

    SvaraRadera