onsdag 9 november 2016

Månadsrapport - Oktober

Detta inlägg ska inte handla om Trump och hans oväntade viktoria i valet. Det mesta är helt enkelt redan skrivet och spekulerat. Dessutom visade börsdagen idag återigen att ingen vet nånting om framtiden så jag fortsätter som ingeting har hänt. Alltså gör jag min månadsrapport i lugn och ro. Och i lugn och ro får man ju gärna intrycket att jag tagit saker och ting eftersom detta är en ordentligt försenad månadsrapport. Men jag anser mig faktiskt ha giltiga skäl, då jag varit bortrest (vilket för övrigt var mycket trevligt!). Hur som helst är det dags nu, så håll i er.
 
Inkomster/utgifter
Oktober gav familjen Avfart Frihet en riktigt bra inkomst, den näst bästa i år faktiskt. Det beror på att det ramlade in en hel del retroaktiv löneökning och en del traktamenten. Trevligt värre! Mindre trevligt var att utgiftsidan sprang iväg ordentligt och vi gick till och med några kronor minus i oktober. Men nu är det faktiskt inte alls så illa som det låter. Inte alls! Det finns nämligen två tydliga anledningar och de är i sig väldigt trevliga. Den första och största är att vi slog till på ett knippe flygbiljetter till sommarens nya äventyr i Asien. Den andra anledningen är att vi valde att förskottsbetala och dessutom stoppa in ytterligare lite pengar på ett av våra kreditkortskonto. Alltså betalade vi en del av novembers utgifter redan i oktober och det kommer vi naturligtvis ha igen när jag skriver nästa månadsrapport.
 
Portföljutveckling
Vi fortsätter att flytta pengar från aktieindexfonder, räntefonder och sparkonto till aktier. Vår aktieportfölj växer alltså stadigt och numera är den värd i runda slängar 240 tkr (eller ca 22% av våra investerbara tillgångar). Det är ganska exakt tio gånger så mycket mer än vad värdet var i början av året. Vi kommer fortsätta med detta och nån gång i början på nästa år kommer vi ha den balans mellan aktier, aktiefonder, räntefonder och kontanter som vi önskar. De aktier vi köpt under månaden är i huvudsak i befintliga innehav såsom HM, Investor, Axfood, Stora Enso och några till. Men vi har även köpt på oss ett hyfsat knippe Castellum som faktiskt är nya i vår väska (tro det eller ej) och mindre poster i Nilörngruppen och Enea.
 
Oktober är en tämligen usel utdelningsmånad för oss och det är endast 157 kr från Telia som ramlat in. Dessvärre ser november och december ut att bli ännu sämre vad det gäller utdelningar, men egentligen spelar det ju ingen roll när utdelningarna kommer. Så länge den kommer...
 
Summerar vi ihop det totala portföljvärdet så hamnar vi på knappt 1,065 miljoner, vilket är en markant sänkning från förra månaden. Men det beror inte på att vi gjort helt usla investeringar utan att vi lyft ut barnens egna pengar från våra barnportföljer (vilket jag skrev om här). Från och med nu kommer vi alltså inte inkludera barnens egna pengar i vårt totala portföljvärde och barnens pengar kommer inte alls att behandlas här på bloggen. Denna separationsövning gör det lite svårt att räkna ut hur vårt totala portföljvärde egentligen utvecklats under månaden och istället konstaterat jag att vår aktieportfölj åtminstone slog SIX30RI, vilket jag naturligtvis är väldigt nöjd med.

 
Övriga reflektioner 
Nu är vi en redan en bra bit in i november och åter igen har jag blivit påmind om varför jag tycker att det är en månad som borde strykas ur kalendern. Det blir mörkare och mörkare, blötare och blötare, kallare och kallare. Men snart får vi tända adventsljusen och då blir det åtminstone lite mysigt.

4 kommentarer:

  1. Hej,
    Vill bara berätta att jag verkligen uppskattar din blogg, inga extremiteter som jag läser om på andra bloggar.
    Jag och min familj lever på samma sätt som ni, viss mån av vardagslyx men samtidigt ett övervägande när det kommer till att konsumera.
    Kollar bloggen dagligen för läsvärda inlägg.
    Funderar själv på att starta en blogg, men vet inte riktigt om jag har tillräckligt med stoff.
    Keep up the god work, och lycka till med sparandet.
    /Gustav

    SvaraRadera
  2. Hej Gustav,

    Tusen tack för de vänliga orden! De glädjer mig verkligen.

    Nej, extrema är vi inte och har heller inte ambitionen att bli. För oss är resan värt lika mycket som målet. Men det hindrar ju inte att man ett någorlunda sansat förhållningssätt när det kommer till konsumtion.

    När det gäller bloggande så kan jag bara uppmuntra dig att testa. Det är kul och tvingar en att tänka ett varv till. Och sen måste man ju inte skriva tre inlägg om dagen. Som du märkt på vår blogg...

    Mvh Avfart Frihey

    SvaraRadera
  3. Inget fel med lugn och ro. Jag lägger förresten till dig i min blogglista och hoppas att du gör detsamma med min. Om du vill.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Micke,

      Nej, lugn och ro är något av en favoritsysselsättning.

      Givetvis ligger du numera på min blogglista!

      Ha det gott,

      Avfart Frihet

      Radera