måndag 11 juli 2016

Fru Avfart Frihet om minimalism - del 1

Projektet Avfart Frihet syftar till ge oss ekonomisk frihet. En del handlar givetvis om investeringar, men en annan lika viktig del är hur vi konsumerar. Eller snarare hur vi inte konsumerar. Detta har fört oss in på något av en minimalistisk bana. Den som lotsar oss fram är Fru Avfart Frihet och efter lite tjat har hon gått med på att skriva om vår minimalistiska resa. Här kommer första delen, den om materialistisk minimalism. Take it away, Fru Avfart Frihet:

I ett svagt ögonblick lovade jag Herr AF att jag skulle skriva om vad minimalism betyder för mig och familjen och som varande en person som håller mina löften känner jag att jag inte kan ducka längre. 

Mina föräldrar trodde nog aldrig att minimalism skulle bli ett ledord för mig när de såg hur klädhögarna växte sig allt större på alla tänkbara lediga ytor (och för all del redan belamrade också) i mitt tonårsrum, men man ska ju inte vara sämre än att man kan ändra sig. I vuxen ålder har ordning och reda blivit allt viktigare, så så småningom flyttade de där klädhögarna in på galgar i de väl tilltagna garderoberna i mitt och makens sovrum. Det ledde till ordning på pinalerna, både i garderober, skåp och förråd, men dock fanns det fortfarande ett överflöd av saker att organisera, förvara och hålla ordning på.

Ifjol företog sig hela familjen på fem personer en långresa på flera månader i olika delar av världen och det var under den resan som tankarna på minimalism blommade ut för fullt. När vi var borta från de flesta av våra saker så pass länge insåg vi att det var många saker vi klarade oss bra utan. Självklart spelar yttre omständigheter en viss roll; t ex om man äter alla sina måltider på restaurang behövs inga köksprylar och om det är 30 grader dygnet runt behövs inga tjocka kläder, men vi insåg att många saker i vårt hem egentligen aldrig behövs.

Under hösten ifjol startade jag därför ett rejält rensningsprojekt inriktat på att bli av med överflödiga saker i vårt hem. T ex hade vi några flyttkartonger som inte blivit öppnade sen vi flyttade in i vårt hus sex år tidigare... De saker vi ville behålla placerades på mer lättillgängliga ställen och resten såldes, skänktes eller slängdes, beroende på status. Eftersom vi även försöker vara sparsamma och använda våra pengar på ett vettigt sätt försöker vi i första hand sälja de saker vi inte längre har användning för. Skrymmande och/eller tunga saker säljer vi företrädesvis via Blocket, men jag har även blivit en flitig användare av Tradera (för att sälja - jag har aldrig köpt något där! Än, kanske jag ska tillägga, för det kan jag mycket väl tänka mig att göra, men det senaste året har som sagt mest handlat om rensning). Under det gångna året uppskattar jag att vi sålt saker för runt 15-20 000 kr; en icke föraktfull summa. Tidigare har jag mest förundrats när jag läst om uppskattningar av det genomsnittliga värdet på begagnade outnyttjade prylar folk har i sina förråd, men vid närmare undersökning visade det sig gälla även oss. Dock inte längre!  ;-)

Numera ägnar vi oss enbart åt behovsprövad konsumtion, dvs vi tänker igenom våra behov ordentligt och rusar inte iväg för att köpa första bästa grej. Vi försöker väga pris mot kvalitet och väljer att köpa det som ger oss bäst valuta för pengarna. Vissa saker köper vi begagnade, om vi hittar något som verkar vettigt. 

Att göra sig av med onödiga saker gör det lättare att skapa ordning och reda i hemmet, men man får faktiskt mer ordning och reda i huvudet på köpet. Mer om det i nästa del från Fru Avfart Frihet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar